Observation

Sitter just nu och skriver på min observationsrapport, som kanske mer liknar en studiebesöksrapport. Det var väldigt svårt att observera i lugn och ro på förskolan jag och Kim var på. Barnen ville hela tiden ha med oss i olika aktiviteter. Men visst måste man väl kunna vara en aktiv observatör som gör saker tillsammans med barnen? Nackdelen är väl att man inte kan skriva något under tiden, men jag känner ändå att jag har minnet med mig. Dessutom skrev jag större delen av rapporten redan när jag kom hem i torsdags.

Det är svårt att skriva uppgifter i den här kursen. Inte för att det är svåra uppgifter i sig, utan för att man tillåts att tycka och fundera över saker själv på ett helt annat sätt. När vi i vanliga fall skriver rapporter eller arbeten på lärarutbildningen verkar det allt som oftast vara referenserna som räknas hellre än vad man själv fått ut av det man gjort. Det är lite ovant att skriva så, även fast det egentligen är roligare och jag får ut mer av det. Eller, jag kan ställa frågor och diskutera saker med mig själv på ett annat sätt. Frågor skapas, även om de inte direkt får något svar. Ibland kanske man inte är ute efter ett svar?

Dessutom har man hela tiden i bakhuvudet att vissa delar av arbetet skall finnas med. Som jag skriver nu har jag inga separata rubriker över huvud taget. Observationen blandas med teorier, egna funderingar, frågor och diskussioner. Hoppas detta är okej som en inlämning. Jag ställer för höga krav på mig själv när det gäller inlämningar. Det viktiga är väl ändå att man får ut något själv av att göra det? Den inställningen efterfrågar jag mer under utbildningen! Helt klart.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *