Montessorimaterial

Dagen har varit i Montessorimaterialens tecken. En väldigt bra dag som inte alls kändes så lång som den var. Vår lärare gick igenom massa olika material som man kan jobba med barnen med. Hon gjorde det dessutom på ett så fruktansvärt bra och metodiskt sätt. Nästan som att vi var barnen och hon var vår fröken! Det passade utmärkt eftersom det är sådana kunskaper, hur man faktiskt ska genomföra saker, som saknas i lärarutbildningen.

Väldigt imponerande också att se vilken otroligt hög nivå Montessorieleverna håller, inom framförallt matematik, vid så låg ålder. Jag och en kursare satt tillsammans och försökte lösa en kub som man skulle bygga av massa små beståndsdelar. Tillslut fick vi fråga om hjälp och hon visade lugnt och metodiskt hur man skulle gå tillväga. Ganska snart såg vi sambandet och kunde bygga färdigt. Det imponerande var dock att den uppgiften används när barnen är från fem år ungefär. Det kändes ju sådär att vi satt och slogs med den utan att klara de…

Det handlar förmodligen om ett logiskt tänkande som man missat på grund av att man inte gått i montessoriskola. Visserligen kan nog nästan vem som helst klara att bygga en kub på det viset. Men att de kan se matematiken och formlerna bakom är för mig helt obegripligt. Jag kan fortfarande inte se det! Har man jobbat med liknande uppgifter sedan man var väldigt liten har jag viss förståelse hur man kan komma så långt, men det är ändå lite långt borta på något vis.

Tänk vad smart man hade varit om man gått i montessoriskola!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *