Matematikproblem

Under dagens matematiklektion ritade matteläraren upp en kvadrat på tavlan och förklarade att detta var ett fort. I fortet hade kungen beordrat att det skulle stå tusen man bakom varje sida för att vakta. Problemet var att det bara fanns 3000 man inuti fortet. Hur skulle man nu ställa upp dessa för att det skulle bli 1000 man vid varje vägg? Det finns ett rätt svar! Alltså, enligt facit. Ungefär en tredjedel av barnen (mestadels killar faktiskt) löste problemet och även om siffrorna inte riktigt stämde för alla hade de använt samma princip. Det såg ungefär ut såhär:

MATTEEXEMPEL

”Javisst!” sa läraren som hade hand om klassen. Och tittar på på varje sida för sig så stå där mycket riktigt 1000 man per sida. Både jag och läraren kände oss nöjda.

Sen började kritiken hagla från de som inte löst uppgiften (mestadels tjejer). De använde lite olika argument som betydde ungefär samma sak. Kontentan var att om det kommer attacker från flera sidor samtidigt så finns det inte 1000 man på varje sida som kan försvara, och att de som stod i hörnorna borde betraktas som halva eftersom de inte kan vara uppmärksamma åt två håll samtidigt.

Efter noggrann eftertanke började jag hålla med dom mer och mer och granska uppgiften allt mer kritiskt. Jag förstår det matematiska tänket bakom och håller med lösningen samtidigt som jag förstår hur barnen tänker. Och de har också rätt! Var i detta ligger då problemet, och hur skulle man kunna förbättra det?

Personligen skulle jag säga att problemet ligger i historien bakom det egentliga matematiska problemet. Det står i och för sig aldrig i texten något om eventuella attacker mot fortet utan bara att 1000 man ska vakta på var sida och det är väl där problemet ligger. Barnen tänker utöver det som uppgiften säger och varför ska de vakta om det inte finns risk för attack? Det vore faktiskt lika meningslöst som att ha lås på ytterdörren om det ändå inte fanns några inbrottstjuvar.

Vad vill jag säga med allt detta då? Jo, helt enkelt att vi lärare (se, jag kallade mig själv lärare! får jag det?) måste granska uppgifter vi ger barnen bättre och täta till möjliga kryphål. I det här fallet är då kryphålet att vid en eventuell attack mot alla fyra sidor av fortet skulle det likförbannat bara finnas 3000 man att försvara det. Vilket inte räcker till mer än tre sidor om man ska följa kungens order om att det skall finnas 1000 man på varje sida.

Fritt fram att bryta sig genom den fjärde muren och det kan sluta riktigt illa!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *