Konfliktlösning på förskolan

Här tänkte jag göra ett exempel av konfliktlösning i förskolan. Som jag skrivit innan har jag inte gjort så värst mycket praktik i förskola, och har därmed inte så mycket erfarenhet. Här kommer dock ett exempel från gårdagens praktik. HON och HENNE står utskrivet istället för namn…

En flicka (c:a 3 år) kommer ut gråtande från toaletten på förskolan. Jag går fram och frågar flickan vad som hänt varav hon svarar:
– HON slog mig.
Efter henne kommer en annan flicka. Jag frågar henne:
– Har du slagit HENNE?
Flickan nickar till svar.
– Varför har du slagit henne? frågar jag.
Flickan förklarar för mig att HON minsann har gått på ”den stora” toaletten, och där får bara barn över fem år gå.
– Men var det verkligen nödvändigt att slå henne för det? frågar jag.
Flickan förklarar åter igen att om man inte är över fem år får man faktiskt inte gå på den toaletten.
– Fast jag tycker nog ändå att det inte var särskilt snällt att slå henne för det. Jag tycker nog att du ska säga förlåt till HENNE.
Flickan tittar lite skamset på sin kamrat, och döljer ansiktet med ena handen. Efter ungefär tio sekunders betänketid går hon dock fram till HENNE, kramar om henne och säger lite skamset:
– Förlåt.

Detta skulle man såklart kunna analysera sönder och fråga sig frågor som: Löstes verkligen konflikten? Menade hon verkligen sitt ”förlåt”?

Jag tänker dock nöja mig med att vara väldigt stolt över mig själv, och hur jag hanterade situationen. Inte trodde jag att jag redan under min första dag skulle göra något sånt! Sjukt överraskande och imponerande. Jag är väldigt stolt över mig själv!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *