Dagens…

Dagens föreläsning var ungefär som jag trodde. Mycket om hur man kan jobba med musik med barn i väldigt tidig ålder. Lill gick igenom hur man med hjälp av ton-klockor kunde lära barn mycket om toner och melodier. Hon slant även in på lite enklare notläsning och treklanger. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om att musiken blir så tillgänglig för barnen i förskolan/skolan. Min mamma anmälde mig till exempel till en blockflöjtskurs när jag gick på lågstadiet. Jag vägrade att gå, och det var inte förens jag kunde upptäcka musiken på egen hand många år senare som det blev ett rejält intresse. Och ni kan själva lyssna på mina låtar i Jukeboxen och bedöma hur långt jag kommit.

Självklart ska man ge möjligheten i skolan för barnen att upptäcka, men frågan är hur långt man ska gå. Ska man lära små barn noter? Är noter ens nödvändiga? Hmm, jag vet inte. Jag är fortfarande inte ens i närheten av att kunna läsa noter ”a vista” (dvs. flytande medans man spelar), och den enda notläsningen jag är ganska bra på är att läsa ut sångmelodier. Det har jag körlektionerna på gymnasiet att tacka för. Själv skriver jag aldrig noter när jag komponerar, och vem gör det egentligen? Var används noter nuförtiden? Faktum är att jag knappt kan ackorden till en enda av mina egna låtar, och inget finns nerskrivet mer än texten.

Här förenas mina två världar. Musiken och lärarstudenten. Jag vill så gärna tro att jag är speciell och att jag kan något som inte alla kan lära sig. Hur långt ska man ta musiken i skolan? Kan alla bli bra på något inom musik? Ska jag dra det så långt som att fundera över om bild och musik ska bli valbara efter en viss årskurs? Ja, dagen väckte endel frågor trots att föreläsningen i sig kändes väldigt lång. Trots att den knappt höll på i tre timmar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *